مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» درک و استفاده از آزمون انیاگرام به عنوان یک ابزار مربیگری

درک و استفاده از آزمون انیاگرام به عنوان یک ابزار مربیگری

مربیگری موثر با استفاده از انیاگرام

به عنوان یک مربی، ما همیشه به دنبال ابزارهایی هستیم که می‌توانیم با مشتریان خود برای کمک به آنها در توسعه و به دست آوردن بینش شخصی استفاده کنیم که می‌تواند آنها را به انجام اقدامات بعدی سوق دهد.

در حوزه کوچینگ، ما از بینش استفاده نمی کنیم تا به مشتری بگوییم که به عنوان مربی او چه فکری می کنیم، بلکه در عوض او را راهنمایی می کنیم تا اهدافی را بر اساس خودآگاهی تازه یافته اش تعیین کند. یکی از این ابزارهای خودآگاهی در یک محیط مربیگری سلامتی، تست انیاگرام است.

همه چیز درباره تست انیاگرام

اگر تا به حال نام تست انیاگرام را نشنیده اید، مهم است که هم منحصر به فرد بودن این تست در مقایسه با سایر تست های شخصیت و هم تاریخچه آن را درک کنید. آزمون انیاگرام بر اساس پاسخ آنها به سؤالات خاص، تیپ شخصیتی مشخصی را در اختیار داوطلبان قرار می دهد.

در پاسخ به آزمون، یک نفر بر اساس درک خود از خود تشخیص می دهد که این گزاره چقدر دقیق / درست یا نادرست / نادرست است. ایجاد و تکامل دقیق آزمون انیاگرام مورد بحث است، اما اعتبار کلمه انیاگرام به GI Gurdjieff و Oscar Ichazo می رسد.


ایکازو از آمریکای جنوبی در ابتدا تیپ های شخصیتی اولیه نظریه انیاگرام را شناسایی و توسعه داد. این نظریه و آزمون سپس توسط کلودیو نارانجو و جان لیلی در دهه 1970 هنگامی که برای مطالعه با ایکازو رفتند، بیشتر تقویت شد. برخی از محققان استدلال می کنند که تاریخچه این آزمون به کارهای ایچازو بازمی گردد و برخی دیگر از آزمون انیاگرام در کار حرفه ای خود استفاده کردند.

هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان مطلب مرتبط هر آنچه باید درباره لینوکس بدانید: مقدمه ای برای مبتدیان

شرکت کنندگان در آزمون می توانند انتظار داشته باشند که یکی از 9 تیپ شخصیتی مختلف را به عنوان نتیجه آزمون انیاگرام ببینند که از نظر ویژگی ها و صفات متفاوت است. ذکر این نکته ضروری است که در هنگام شرکت در آزمون هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد و هر نوع که خود را به عنوان یک نتیجه نشان می دهد، دارای مزایا و معایبی است.

شکستن آزمون

در آزمون انیاگرام، 9 تیپ شخصیتی وجود دارد که با گرایشات عاطفی، شناختی و رفتاری خاص از هم متمایز می شوند. به طور خاص، به این می‌پردازد که چه خواسته‌ها و ترس‌هایی عمیقاً در فرد ایجاد انگیزه می‌کنند. درک و تفسیر نتایج این آزمون می تواند به ارائه بینشی نسبت به شخصیت، سبک ارتباطی، انگیزه، ترس های درونی خود و دیگران کمک کند. این دانش نه تنها در زندگی شخصی بلکه در روابط بین فردی هم در خانه و هم در محل کار می تواند به فرد کمک کند.

همانطور که بینش‌هایی را که آزمون انیاگرام ارائه می‌دهد در نظر می‌گیریم، درک این نکته مهم است که همه ما باورهای اصلی درباره خودمان داریم. دیگران و دنیای اطراف ما، و این ادراکات می توانند در انگیزه و ترس های عمیق ما نقش داشته باشند. درک این مفهوم ضروری است زیرا بر نحوه پاسخ فرد به سؤالات آزمون انیاگرام تأثیر می گذارد.

اگر شما یک مربی معتبر هستید که به دنبال استفاده از این ابزار در زمینه یک محیط کوچینگ هستید، می توان این کار را به روش های مختلفی انجام داد. اول، این آزمون می تواند در یک جلسه اکتشافی یا مقدماتی با یک مشتری کوچینگ یا به عنوان ابزاری برای به دست آوردن بینش عمیق تر در مورد انگیزه های یک مشتری مستقر استفاده شود. علاوه بر این، می‌توانید این کار را در خود جلسه کوچینگ انجام دهید، یا از مشتری بخواهید که این کار را به عنوان یک تکلیف در خارج از جلسه کوچینگ انجام دهد.

هیچ راه درست یا غلطی برای پیاده سازی این در زمینه مربیگری وجود ندارد. حتی ممکن است نسخه پولی آزمون را در نظر بگیرید و هزینه آزمون را در بسته کاملی که به مشتری صورت‌حساب می‌شود، لحاظ کنید. مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که به مشتری اجازه دهید بینش خود را به اشتراک بگذارد. آنچه که آنها معتقدند در مورد نتایج درست یا نادرست است.

سوالاتی بپرسید که به مشتری کمک می کند تا تشخیص دهد که چه چیزی ممکن است بخواهد روی آن کار کند یا بر اساس نتایج خود به عنوان هدف تعیین کند. فراتر از اجرای این آزمون به صورت انفرادی، از نتایج این آزمون می توان در زمینه کار گروهی نیز استفاده کرد. این نه تنها به گروه کمک می کند تا تفاوت های بین یکدیگر را درک کند، بلکه به آنها کمک می کند تا راه های همکاری بهتر را نیز شناسایی کنند.

9 نوع شخصیت که باید در نظر بگیرید

درک مزایا و معایب هرکدام می‌تواند فرد را با بینش‌های ارزشمندی که می‌تواند در ارتباط با کار، ارتباطات بین فردی و سایر موقعیت‌های شخصی به او کمک کند، تقویت کند. در زیر شرح مختصری از این نه نوع ذکر شده است:

1. کمال گرا/ اصلاح طلب: این تیپ شخصیتی به رعایت اصول، اعمال کنترل بر نفس و درست بودن اهمیت می دهد. این نوع ترس عمیقاً با عدم تعادل ارزش یا بدتر شدن همراه است. افراد با این تیپ شخصیتی مایل به درست بودن، داشتن صداقت و استانداردهای بالا برای خود هستند. اغلب، این نوع از افراد سخت کوش، مسئولیت پذیر، سازمان یافته و انتقادی هستند.

2. بخشنده/ کمک کننده: این تیپ شخصیتی به احساس ارتباط، دوست داشته شدن، بین فردی و سخاوتمند بودن نسبت به دیگران اهمیت می دهد. یک ترس عمیقاً ریشه‌دار در این نوع، مورد بی مهری قرار گرفتن است. افراد با این نوع میل احساس دوست داشتن و قدردانی می کنند. اغلب، این نوع تلاش می کند تا با پس دادن به جامعه و حمایت از دیگران، جهان را به مکانی بهتر تبدیل کند.

3. موفق / مجری: این تیپ شخصیتی برای متمایز شدن از دیگران و دستیابی به موفقیت بزرگ ارزش قائل است. ترس عمیقاً ریشه دار با این نوع بی ارزشی است. افراد با این نوع تمایلات شخصیتی احساس ارزشمندی می کنند و در کاری که انجام می دهند بهترین هستند. اغلب، این نوع سخت کوش و هدف گرا است.

4. فردگرا/ رمانتیک: این تیپ شخصیتی برای فردیت و ابراز وجود ارزش قائل است. ترس عمیقاً ریشه‌دار در این نوع، فاقد اهمیت یا هویت منحصربه‌فرد است. افراد با این نوع شخصیت تمایل دارند که احساس کنند منحصر به فرد هستند. اغلب، این نوع به دلیل نیاز به معتبر و منحصر به فرد بودن، بسیار خلاق است.

5. ناظر/ محقق: این تیپ شخصیتی برای دانش، تحلیل گر بودن و مستقل بودن ارزش قائل است. یک ترس عمیقاً ریشه‌دار از این نوع، درماندگی و ناتوانی است. افراد با این تیپ شخصیتی مایل به تسلط و درک عمیق موضوعات هستند. اغلب، این دسته معتقدند دانش قدرت است و دوست دارد اطلاعات را کشف کند.

6. وفادار/ شکاک وفادار: این تیپ شخصیتی برای تعلق، وفاداری و امنیت ارزش قائل است. یک ترس عمیقاً ریشه‌دار در این نوع، بدون کمک یا حمایت است. افراد با این نوع تمایل به راهنمایی از سوی دیگران. اغلب، این نوع از افراد مسئول است و دوست دارد برای به حداقل رساندن خطرات آماده باشد.

7. مشتاق/ اپیکور: این تیپ شخصیتی برای خودانگیختگی ارزش قائل است، به به حداکثر رساندن تجربیات زندگی معتقد است و با زندگی به عنوان یک ماجراجویی برخورد می کند. ترس عمیقاً ریشه‌دار با این نوع در حال برآورده نشدن یا به دام افتادن است. افراد با این نوع تمایل احساس رضایت و رضایت می کنند. اغلب، این نوع خوشبین و انعطاف پذیر است.

8. رهبر/ چالشگر: این تیپ شخصیتی دارای اعتماد به نفس است و برای رهبری دیگران و قاطعیت ارزش قائل است. یک ترس عمیقاً ریشه‌دار با این نوع، کنترل شدن یا نشان دادن آسیب‌پذیری است. افراد با این نوع تمایل به خودکفایی، تأثیرگذار و داشتن حس کنترل. اغلب، این نوع محافظ و تأثیرگذار است.

9. صلح‌جو/میانجی: این تیپ شخصیتی به هماهنگی و پذیرا بودن و اطمینان‌بخش بودن برای دیگران اهمیت می‌دهد. ترس عمیقی از این نوع از دست دادن و جدایی است. افراد با این نوع تمایل به آرامش ذهنی و هماهنگی در اطراف خود دارند. اغلب، این نوع از دیگران پذیرا و حمایت کننده است.

اگر کسی همه انواع را مطالعه کند، ممکن است متوجه شود که آنها به بیش از یک مورد مربوط می شوند. این به این دلیل است که ممکن است در بیش از یک نوع امتیاز بالا بگیرید. بنابراین چگونه یک فرد تشخیص می دهد که تیپ شخصیتی اصلی آنها کدام است؟ سوالات مختلف در آزمون انیاگرام به 9 نوع مربوط می شود. بر اساس نحوه پاسخ فرد به سوالات مختلف، نمره کل برای هر تیپ شخصیتی مشخص می شود.

نتیجه

در خاتمه، نتایج آزمون انیاگرام می‌تواند در هر دو زمینه مربیگری فردی و گروهی بسیار مفید باشد. علاوه بر این، نتایج می تواند بینش هایی را در مورد شخصیت خود به فرد ارائه دهد که می تواند خودآگاهی را برای موقعیت های شخصی و شغلی افزایش دهد.

صرف نظر از تنظیمات، در حین استفاده از این ابزار، ضروری است که به مشتری اجازه دهید بحث را در مورد اینکه کدام جنبه از نتایج بر اساس درک آنها از خود معنادارتر است، رهبری کند.

در نظر گرفتن این استراتژی فضایی را برای مشتری فراهم می کند تا اقدامات یا اهداف آینده را که ممکن است پس از اتمام آزمون بر روی آنها متمرکز شود، به اشتراک بگذارد و تعیین کند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده